Kwiecień jest miesiącem osób w spektrum autyzmu

Jak projektować treści z myślą o osobach w spektrum autyzmu?

O spektrum autyzmu mówi się coraz więcej – i bardzo dobrze. Zwiększa się świadomość społeczna, rośnie liczba diagnoz u dorosłych, a w świecie technologii coraz częściej pojawia się pojęcie projektowania z myślą o neuroróżnorodności. Warto wiedzieć, że osoby w spektrum mają swoje unikalne potrzeby i preferencje w odbiorze informacji.

Chociaż nie ma jednego „autystycznego użytkownika”, są dobre praktyki, które mogą sprawić, że strona lub aplikacja będzie bardziej dostępna i przyjazna.

Na potrzeby naszych szkoleń z dostępności cyfrowej stworzyłyśmy prostą grafikę – kolorowy mózg symbolizujący neuroróżnorodność. To wizualne podsumowanie tego, co warto robić, a czego unikać, projektując treści z myślą o osobach w spektrum.

Poniżej znajdziesz rozwinięcie tej idei:

Co warto stosować?

  • Stonowane, podstawowe barwy
    Zbyt wiele intensywnych kolorów lub kontrastów może być przytłaczające i utrudniać koncentrację. Stonowana kolorystyka sprzyja skupieniu i porządkowi poznawczemu.
  • Czytelne, proste zdania
    Im bardziej zrozumiały język, tym łatwiej go przetworzyć. Unikaj skomplikowanych struktur gramatycznych i specjalistycznego słownictwa, które nie jest konieczne.
  • Listy, określoną strukturę strony
    Lista to przewidywalna forma – pozwala łatwo zorientować się w treści. Strona o wyraźnej strukturze daje poczucie kontroli i zmniejsza poznawcze obciążenie.
  • Zrozumiałe napisy na przyciskach
    Przycisk powinien mówić wprost, co się stanie po kliknięciu. Nie „kliknij tutaj”, ale „pobierz raport” lub „zapisz się na newsletter”.
  • Przejrzysty, intuicyjny układ treści na stronie
    Im bardziej logiczny i spójny interfejs, tym lepiej. Wszelkie niespodzianki w układzie strony mogą być dezorientujące lub zniechęcające.

Czego unikać?

  • Intensywnych, kontrastujących kolorów
    Choć mogłoby się wydawać, że wysoki kontrast pomaga w dostępności, w przypadku osób w spektrum może on działać odwrotnie – nadmiar bodźców wizualnych może powodować przebodźcowanie.
  • Przenośni, idiomów w tekście
    Zrozumienie znaczeń przenośnych wymaga kontekstu kulturowego i elastycznego myślenia abstrakcyjnego. W komunikacji cyfrowej najlepiej mówić wprost.
  • Bloków tekstu bez formatowania
    Ściana tekstu bez akapitów, pogrubień czy wypunktowań jest trudna w odbiorze – nie tylko dla osób w spektrum, ale też dla osób z dysleksją czy trudnościami koncentracji.
  • Generycznych napisów na przyciskach
    „Kliknij tutaj” nic nie mówi o działaniu. Brak jasnego komunikatu powoduje niepewność i wydłuża czas podjęcia decyzji.
  • Zbyt wielu elementów na stronie
    Animacje, fruwające kwiatki, slajdery, wyskakujące okienka – wszystko to może działać dekoncentrująco, a w skrajnych przypadkach skutecznie zniechęcać do korzystania z serwisu.

Dobrego dnia!

Więcej dobrych grafik znajdziesz tutaj: https://tusietestuje.pl/p/grafiki/

Produkt zostały dodany do koszyka

Przejdź do koszyka

Twój koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Łącznie: 0,00 zł

facebook instagram pinterest twitter youtube linkedin tiktok twitch spotify website search menu close shopping-cart information menu-arrow check arrow-left-short arrow-right-short arrow-right-long