Jak projektować treści z myślą o osobach w spektrum autyzmu?
O spektrum autyzmu mówi się coraz więcej – i bardzo dobrze. Zwiększa się świadomość społeczna, rośnie liczba diagnoz u dorosłych, a w świecie technologii coraz częściej pojawia się pojęcie projektowania z myślą o neuroróżnorodności. Warto wiedzieć, że osoby w spektrum mają swoje unikalne potrzeby i preferencje w odbiorze informacji.
Chociaż nie ma jednego „autystycznego użytkownika”, są dobre praktyki, które mogą sprawić, że strona lub aplikacja będzie bardziej dostępna i przyjazna.
Na potrzeby naszych szkoleń z dostępności cyfrowej stworzyłyśmy prostą grafikę – kolorowy mózg symbolizujący neuroróżnorodność. To wizualne podsumowanie tego, co warto robić, a czego unikać, projektując treści z myślą o osobach w spektrum.
Poniżej znajdziesz rozwinięcie tej idei:
Co warto stosować?
- Stonowane, podstawowe barwy
Zbyt wiele intensywnych kolorów lub kontrastów może być przytłaczające i utrudniać koncentrację. Stonowana kolorystyka sprzyja skupieniu i porządkowi poznawczemu. - Czytelne, proste zdania
Im bardziej zrozumiały język, tym łatwiej go przetworzyć. Unikaj skomplikowanych struktur gramatycznych i specjalistycznego słownictwa, które nie jest konieczne. - Listy, określoną strukturę strony
Lista to przewidywalna forma – pozwala łatwo zorientować się w treści. Strona o wyraźnej strukturze daje poczucie kontroli i zmniejsza poznawcze obciążenie. - Zrozumiałe napisy na przyciskach
Przycisk powinien mówić wprost, co się stanie po kliknięciu. Nie „kliknij tutaj”, ale „pobierz raport” lub „zapisz się na newsletter”. - Przejrzysty, intuicyjny układ treści na stronie
Im bardziej logiczny i spójny interfejs, tym lepiej. Wszelkie niespodzianki w układzie strony mogą być dezorientujące lub zniechęcające.
Czego unikać?
- Intensywnych, kontrastujących kolorów
Choć mogłoby się wydawać, że wysoki kontrast pomaga w dostępności, w przypadku osób w spektrum może on działać odwrotnie – nadmiar bodźców wizualnych może powodować przebodźcowanie. - Przenośni, idiomów w tekście
Zrozumienie znaczeń przenośnych wymaga kontekstu kulturowego i elastycznego myślenia abstrakcyjnego. W komunikacji cyfrowej najlepiej mówić wprost. - Bloków tekstu bez formatowania
Ściana tekstu bez akapitów, pogrubień czy wypunktowań jest trudna w odbiorze – nie tylko dla osób w spektrum, ale też dla osób z dysleksją czy trudnościami koncentracji. - Generycznych napisów na przyciskach
„Kliknij tutaj” nic nie mówi o działaniu. Brak jasnego komunikatu powoduje niepewność i wydłuża czas podjęcia decyzji. - Zbyt wielu elementów na stronie
Animacje, fruwające kwiatki, slajdery, wyskakujące okienka – wszystko to może działać dekoncentrująco, a w skrajnych przypadkach skutecznie zniechęcać do korzystania z serwisu.
Dobrego dnia!
Więcej dobrych grafik znajdziesz tutaj: https://tusietestuje.pl/p/grafiki/